Sunday 27 November 2016

AKTIVITI MENARIK DI CAMERON HIGHLAND

Aktiviti Best Jelajah Cameron Highlands

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Dalam entri yang lepas aku ada bercerita tentang percutian menarik di Cameron Highlands. Memang sangat best dan menarik sampai sekarang aku rasa nak pergi lagi ke Strawberry Park Resort di Cameron Highlands tu. Asyik terbayang keindahan panorama kat situ dan juga makanan-makanan sedap dan lazat yang disediakan. Tapi aku tak nak cerita tentang makanan sedap di Strawberry Park Resort sebab perut aku pun tengah kenyang lagi, takut muak pulak tengok gambar makanan.
Kali ni aku nak berkongsi pengalaman menarik dengan korang tentang aktiviti best yang aku dan beberapa orang rakan dari Team Denaihati buat semasa bercuti di Cameron Highlands. Terima kasih kepada Strawberry Park Resort dan uncle van persiaran kerana bawa kami jalan-jalan dan pusing-pusing sekitar Tanah Tinggi Cameron.

 

Melawat Ladang Teh BOH Sungei Palas

Sejak daripada kecik lagi sebenarnya aku teringin sangat pergi Cameron Highlands tengok ladang teh kat situ. Biasa tengok dalam TV je. Untunglah dapat join Team Denaihati pergi jalan-jalan di Cameron Highlands, akhirnya dapat juga aku menjejakkan kaki di Ladang Teh BOH. Pemandangan ladang teh seluas 8,000 ekar ni memang cantik!
Di Ladang Teh BOH atau BOH Tea Plantation ni korang perlu menaiki kenderaan ringan menyusuri jalannya yang kecil, sempit dan penuh dengan selekoh. Ada beberapa selekoh yang bahaya sikit sebab terlindung dengan bukit. Bila tiba di selekoh tu perlulah membunyikan hon lebih kurang sebanyak 2 kali sebagai isyarat supaya tak bertembung dengan kenderaan yang datang dari arah bertentangan.



Kilang Memproses Teh (BOH Tea Plantation Centre)

Di kilang memproses teh BOH ni kita boleh tengok bagaimana mesin dan pekerja-pekerja
nya memproses teh BOH yang kita selalu minum tu. Ada beberapa peringkat dan bahagian yang perlu dilakukan dalam memproses teh BOH ni sebelum boleh dibungkus dan dijual kepada orang ramai. Mesin yang digunakan pun nampak canggih. Masuk melawat kilang teh BOH ni adalah PERCUMA.


Lebah Raksasa di Honey Bee Farm, Cameron Highlands

Haa.. Kan aku dah cakap ada lebah raksasa di Honey Bee Farm ni. Besar kan? Hehe.. Honey Bee Farm ni merupakan tempat ternakan lebah. Masa kami datang situ lebah-lebah semua tak banyak yang keluar. Tidur dalam kotak tu kot. Di Honey Bee Farm juga terdapat kedai yang menjual produk-produk madu lebah asli. Ada banyak produk-produk berasaskan madu lebah dijual di sini. Boleh pilih dan beli produk mana yang berkenan. Pembayaran boleh dibuat menggunakan wang tunai dan juga kad kredit.

Butterfly Garden di Cameron Highlands

Lepas dah pergi tengok lebah di Honey Bee Farm, kami dibawa pula ke Butterfly Garden atau Taman Rama-Rama. Aku suka rama-rama! Nak masuk dalam tengok rama-rama dikenakan bayaran sebanyak RM5 untuk orang dewasa dan RM2 untuk kanak-kanak.

Strawberry Sedap di Raju’s Hill Strawberry Farm

Sedapnya buah strawberry di Raju’s Hill Strawberry Farm. Pada mulanya kami nak beli bawa balik ke bilik di Strawberry Park Resort sebelum bawa pulang ke Bangi. Tapi atas saranan Raju sendiri, kami beli pada keesokan harinya sebelum balik ke Bangi supaya buah strawberry tu fresh lagi bila sampai Bangi.



No comments:

Post a Comment